Interview med Sussi Trampedach Om Ny Udstilling

Interview med Sussi Trampedach omkring tankerne bag hendes nye udstilling

Interview af Sussi Trampedach i forlængelse af fernisering den 15. november og den ny udstilling hos Galleri Nijenkamp.

Hvad er dine tanker omkring udstillingen generelt?

”Jamen jeg tror tankerne bag udstillingen startede med, at jeg havde brug for at der skulle ske noget nyt. Ikke fordi jeg vil gå væk fra mine veronaglitt værker, men fordi at det nogle gange er befriende og gå i en anden retning og prøve mig selv lidt af.

Jeg havde brug for at prøve et nyt medie af, for at presse mig selv lidt. Og lige i starten fik jeg da lidt ondt i maven over, om jeg kunne få det til at fungere. Og så var det i sommers, at jeg sad og øvede lidt med det om aften, fordi jeg havde fået noget papir fra min mor.

Så skete der den tanke, at papirstegningerne kunne være den overgang jeg havde manglet, fordi nogle af motiverne fra lærredsværkerne havde jeg ikke helt fået afsluttet, og jeg kunne godt tænke mig at give dem mere liv eller nyt liv. - Det kunne jeg med papirstegningerne. Det blev ligesom et dogme for udstillingen, det med at rykke mig og udvikle videre på nogle tegninger jeg havde liggende, og kombinere dem med nye tanker og idéer.

Det blev den røde tråd i udstillingen, altså ikke en direkte hyldest til mig selv og mine tidligere værker, fordi det ville jeg krumme tær over, men at jeg bearbejder min karriere inden for de sidste 5 år, hvor jeg havde den første udstilling ved dig.

I løbet af processen blev jeg helt vild med det kolde og æstetiske udtryk, som værkerne fik, og det er også derfor de ikke har ret meget farve på, men har en kølighed over sig i stedet. - Derfor blev det også kun bladsølv, som jeg brugte af metaller.”

Interview - Sussi Trampedach - Galleri Nijenkamp

Ja, der er mange som har stillet mig det spørgsmål omkring, hvad grunden til er, at du ikke bruger akrylfarver i værkerne? Men jeg kan så se at der alligevel har sneget sig lidt akrylfarve ind i dem?

”Ja, altså det er meget lidt, men jeg har faktisk afprøvet lidt en ny akrylfarve, som har et perlemor spil i sig, som også har været at finde i de helt nye lærredsværker jeg har lavet. Og faktisk er der ikke så meget farve i det, fordi jeg ønskede den der kølighed, og jeg var slet ikke færdig med at eksperimentere med akrylfarven, og så kunne jeg prøve det lidt af på tegningerne også uden at det kom til at dominere.”

Hvordan er din proces anderledes fra lærredsværker til tegningerne?

”Altså teknisk er det samme, men processen omkring veronaglitt på et lærred - som tager en evighed, slipper jeg jo så for, og derfor går processen også lidt hurtigere end på et lærredsværk. Når det så er sagt, så er processen faktisk det samme derefter rent tidsmæssigt i forhold til størrelserne.”

Nu har du introduceret dødningehoveder i nogle af værkerne, og nogle har fået anderledes horn, hvad er tankerne bag dette?

”Haha - jeg havde faktisk svoret, at jeg aldrig ville male dødningehoveder, fordi det er meget brugt, det er meget kommercielt, rigtig mange kunstnere har arbejdet med dødningehoveder på en eller anden måde.

Interview Sussi Trampedach - Papirsværker - Galleri Nijenkamp

Mixed media on papir by Sussi Trampedach >>>

Så det er faktisk noget jeg aldrig havde forestillet mig skulle være en del af mine værker, men der sker så det at jeg sidder midt i en arvesag, da jeg tegner nogle af værkerne. En af parterne i arvesagen giver mig årsag til stor frustration, vrede, skuffet, ked af det og en følelse af afmagt og at jeg var uønsket i min egen familie.

Dødningehovederne var en måde, hvorpå jeg kunne få min vrede ud. Jeg er jo kunstner, så jeg udtrykker mig igennem min kunstform, som så nu også er blevet til tegninger. Jeg følte simpelthen, at jeg bar rundt på et dødningehoved ovenpå mit eget hoved, som var skruet ind i kraniet på mig, fordi det havde besat mig på en måde. Men jeg kan se at det afhjælper mig så meget, at fra at have det siddende på hovedet, ryger det ned på armen og så til sidst helt væk igen.”

Så der er en historiefortælling i udstillingen, altså en klar udvikling af selvportrætterne?

Interview Sussi Trampedach - Galleri Nijenkamp

Værk Sussi Trampedach >>>

”Ja det er der helt sikkert. De går fra at være stadig lidt æstetiske og pæne, og så kommer dødningehovederne ind i billedet, hvorefter det slutter af med nogle helt nye former for horn.” 

Interview Sussi Trampedach - Galleri NijenkampSussi Trampedach Værk 33 >>>

Hvad kan vi forvente, at der kommer i fremtiden fra dig, Sussi?

”Det må jeg indrømme, at jeg slet ikke har taget stilling til. Jeg har været så opslugt af den her proces med tegningerne, fordi den personligt har krævet meget af mig og den har faktisk været rigtig hård at skulle håndtere.

Jeg har været ekstremt presset, og denne udstilling er den mest personlige udstilling jeg til dags dato endnu har lavet. Men jeg kunne godt finde på at bevæge mig lidt imod værker med lidt mere kant på, men hvor jeg stadig bibeholder det æstetiske i værkerne.

Men jeg bevæger mig nok lidt mere væk fra farver generelt. Jeg har også et ønske, om at lave et kæmpestort værk på måske 2x2 meter! Det kunne være rigtig fedt.”

// Interview lavet af Gallerist Line Nijenkamp, November 2018.